A K T U Á L N Ě
- Stránky Odboru jsou v současné době ve výstavbě. Děkujeme za pochopení.
- MŠMT chystá novou koncepci ICT vzdělávání učitelů navazující na koncepci vládního programu Státní informační politika ve vzdělávání
- Chystáme novou nabídku krátkodobých seminářů.
Krátce
V současné době probíhá inovace stránek bývalého Školicího střediska SIPVZ, které bylo transformováno na Odbor ICT vzdělávání. Většina odkazů bude aktualizována během měsíce února. Děkujeme za pochopení.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy chystá nový program na léta 2009-2013, která bude zaměřena na ICT ve vzdělávání. O koncepci vzdělávání učitelů v této koncepci se více dozvíte v přehledu aktualit.
Chystáme novou nabídku krátkodobých kurzů.
Aktuality - kompletní přehled
Netbooky pro žáky do výuky
(upraveno z portálu Novinky: http://www.novinky.cz/internet-a-pc/hardware/166730-cesti-studenti-zacnou-pouzivat-miniaturni-netbooky-misto-tezkych-sesitu.html )
Mininotebooky by se mohly stát součástí výuky v českých školách už v následujících letech. Zatím běží pilotní projekt na dvou školách, kromě způsobů využití počítačů ve výuce se testuje i technické zázemí a připravenost učitelů. Finance na to by měly jít pravděpodobně z evropských fondů. Uvedl to Ondřej Neumajer z Výzkumného ústavu pedagogického, kde projekt digitalizace výuky připravují.
Takzvané netbooky, tedy lehké přenosné počítače, testují třeba na Základní škole Pramínek v Brně. "Mají klávesnici s menšími klávesami, aby to ergonomicky odpovídalo právě dětem na prvním a druhém stupni," uvedl Pavel Kubů ze společnosti Intel, která počítače do projektu poskytla.
Důležitější je prý však zajištění bezdrátové internetové sítě a vyřešení organizačních problémů, třeba se zásuvkami. Pokud bude vyřešeno připojení a budou vyškoleni učitelé, studenti, hlavně středoškoláci, by si mohli nosit své vlastní notebooky.
Koncepce na rozvoj informačních technologií ve školách není zatím schválena, počítá se, že bude financována z evropských fondů. "Patrně to bude muset být tak, že si školy budou žádat formou projektů a my se pokusíme připravit to tak, aby ty projekty byly opravdu co nejjednodušší," uvedl Neumajer.
Odstupující ministr školství Ondřej Liška podepsal loni v prosinci memorandum o digitalizaci výuky. Jeho cílem bylo vyškolit učitele, dostat počítače do tříd a naučit pracovat s počítačem a informacemi všechny generace uživatelů. Inspiroval se například Portugalskem, kde chce vláda v příštím školním roce poskytnout žákům půlmiliónu studentských notebooků. Malé počítače dostali nedávno na zkoušku také žáci v Polsku.
Více viz také Výzkumný stav pedagogický - http://www.vuppraha.cz/aktualita/1/183
Nová koncepce MŠMT
(převzato z portálu MŠMT: http://www.msmt.cz/ict/vzdelavani-ucitelu-v-oblasti-ict)
„Kurikulární reforma počítá s učitelkami a učiteli, kteří si s moderními informačními a komunikačními technologiemi rozumějí. Program podpory vzdělávání učitelů k dovednostem užívat ICT prostředky při výuce pokládám za jeden z nejdůležitějších úkolů MŠMT. Je pravda, že situace se v posledních letech v souvislosti s procesem informatizace celé společnosti velmi zlepšila a pedagogů schopných používat ICT k přípravě nebo přímo během výuky přibývá. Přesto je stále co zlepšovat, protože tento trend nepostupuje dostatečně rychle,“ je přesvědčen ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška.
BLÍŽ K ŽÁKŮM DÍKY ICT
Smyslem je vytvořit nástroj systematické podpory kurikulární reformy na základních a středních školách v rovině vzdělávání s využitím digitálních výukových materiálů a v rovině efektivního využití ICT a interaktivních technologií jako pomůcek zvyšujících názornost vzdělávání. Díky tomu stoupne i aktivní participace žáků na výuce.
„Děti mají k moderním technologiím pochopitelně mnohem blíž než jejich učitelé. Jsou v oblasti ICT jako doma, cítí se v tom prostředí přirozeně. Učitel, který chce svým žákům více rozumět, navázat s nimi kontakt, získat si jejich pozornost a respekt, zatraktivnit svůj předmět, ten nemůže v informačních a komunikačních technologiích zaostávat,“ je přesvědčen ministr Liška.
Hlavním cílem projektu je vzdělávání 10 tisíc učitelů (dva na každou školu) podle vzdělávacího programu, který standardizuje ICT dovednosti. Vzdělávání bude probíhat online i prezenční formou. V rámci prezenční formy bude frekventantům poskytnut základní vzdělávací software a nácvik možností jeho využití při praktické výuce. Výběr vhodného softwaru bude proveden s ohledem na probíhající kurikulární reformu. „Modernizace výuky nespočívá jen v proměně obsahu, ale také v zatraktivnění forem. Neumím si představit, jak bychom na této cestě mohli ICT obejít,“ zdůrazňuje ministr Ondřej Liška.
Organizace vzdělávacích aktivit je předpokládána v úzké součinnosti s Krajskými školskými vzdělávacími zařízeními a s využitím jejich technologického zázemí. Program bude koncipován tak, aby umožnil financování vývoje vzdělávacího obsahu pro online vzdělávaní, ale také podíl nákladů na vzdělávání prezenční formou. To se týká i vývoje a výroby metodických materiálů poskytovaných frekventantům v rámci prezenčního vzdělávání
Výběr z možných aktivit zajišťovaných v rámci programu:
-
Práce s výukovým softwarem
-
Využití standardních aplikací ICT pro práci na hodině
-
Práce s interaktivní tabulí
-
Vzdělávání ve využití ICT technologií při evaluaci
-
Využití ICT technologií při komunikaci školy s rodiči
Standardy ICT kompetencí učitelů UNESCO
B. Brdička, Učitelský spomocník, publikováno : 14.01.2009
Svým způsobem pozoruhodné, jak dlouho se již v našem školství bez zjevných výsledků mluví o potřebě jasně definovat, co má učitel umět. Záležitostí karierního řádu se MŠMT zabývá již od 90.let. Podobně jsme na tom u standardů popisujících schopnosti učitelů využívat vzdělávací technologie. První mně známá zmínka o jejich potřebě spadá do doby přípravy plánu Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ) v roce 2000 ...více zde.